Hogere klanttevredenheid door ict

klanttevredenheidWe weten uiteraard allemaal wel dat veel zaken beter telefonisch besproken kunnen worden, in plaats van in de auto stappen en in een persoonlijk gesprek van gedachten te wisselen. Wellicht wel gezellig maar nuttig of efficiënt? Een “eenvoudig” stukje ict als de telefoon helpt ons al jaren om snel even dingen te bespreken. En wil je iemand dan toch face-to-face zien, dan zijn er inmiddels mogelijkheden om elkaar via een videochat of conference-call eens diep in de ogen te kijken. Een open deur?
Vaak gaan we toch gewoon op de oude voet door en rijden we met zijn allen kris kras het ganse land door. Men is blijkbaar nogal conservatief als het gaat om het veranderen van bestaande patronen.

Potlood en liniaal

Ook in de wereld van projectstofferen kun je je verbazen over de vaak ouderwetse manier van werken. Hoeveel banenplannen worden er nog steeds met een houten liniaal en potlood op tekening aan een grote tafel uitgerekend? Vaak per project uren werk en bij iedere materiaalwijziging kun je haast weer van voor af aan beginnen. Komt nog bij dat er een grote kans op fouten bestaat bij het overnemen van de juiste maten naar een offerte of opdracht. Verkeerde hoeveelheden bestellen betekent ook weer minder efficiënt omgaan met transport, tijd etc. etc.

Branche-specifieke software

De softwareprogrammeurs onder ons hebben hier al sinds jaar en dag een aantal prima branche-specifieke programma’s voor geschreven die het hele proces van berekenen van hoeveelheden materiaal tot aan bestellen, uitvoeren en factureren van werkzaamheden in hoge mate hebben geautomatiseerd. Reststukken van vloerbedekking worden tijdens het uitrekenen van een project (voor een groot deel) automatisch gerangschikt, zodanig dat het snijverlies maximaal wordt beperkt. En met duidelijk minder fouten en lagere productiekosten tot gevolg. Over de geboekte tijdwinst of minder ergernis door de dingen die fout gaan hebben we het dan nog niet gehad. Ook verslaglegging van klantgesprekken, planningen etc. zijn hierbij opgenomen.

Dat met dit alles uiteindelijk de klant het meeste baat heeft, moge duidelijk zijn…

Branche huiverig voor automatisering?

Waarom wordt er dan binnen de vloerenbranche relatief zo weinig gebruik gemaakt van dit soort software?  Een reden kan zijn de redelijk hoge initiële investeringskosten van dergelijke programma’s. En er ligt natuurlijk een duidelijk omslagpunt bij het aantal projecten wat jaarlijks uitgerekend wordt en de daarmee gepaard gaande tijd- en kostenbesparingen om het nut van een dergelijk programma te zien. Affiniteit met automatisering is ook een voorwaarde om dergelijke oplossingen binnen je organisatie te implementeren. Veel van onze collega’s zijn wellicht stiekem toch nog meer stoffeerder dan ondernemer?

Klanttevredenheid

In een huidige tijd waarin steeds meer verwacht wordt van organisaties op het vlak van kwaliteit, duurzaamheid, service en klanttevredenheid lijkt het haast onmogelijk om aan de hoge klantwensen te voldoen zonder dergelijke ict-oplossingen. Wij van Matrix streven naar die hoge klanttevredenheid en ervaren dagelijks de voordelen van het toepassen van de juiste bedrijfssoftware als een belangrijke tool om aan die verwachting te voldoen. Wij werken onder andere met Project Totaal van Gilde Software en Perfect View. Wij kunnen geen dag meer zonder…



Geef een antwoord