Opleving bouw lijdt tot hogere marge?

Den Haag – Na jaren van faillissementen en ontslagrondes lijkt het dan toch te gebeuren: De bouw trekt aan. Reden voor onderaannemers en toeleveranciers om voorzichtig de prijzen weer te verhogen, zo lijkt het. Onverwacht? Niet echt. Voor een prijsstijging wordt al jaren gewaarschuwd.‘Alweer een tekort aan bouwvakkers’, kopte de Volkskrant afgelopen week. In sommige delen van het land – lees: de Randstad – is er alweer een tekort aan timmermannen, metselaars en tegelzetters. Dat wil zeggen: detacheerders kunnen ze niet meer vinden en op klusplatform Werkspot duurt het steeds langer voordat er een geschikte vakman gevonden wordt.

Ook de hoofdaannemers merken dat andere bedrijven in de keten het drukker krijgen. Grote bouwers als Van Wijnen en Dijkstra Draisma zien dat onderaannemers en toeleveranciers hun prijzen langzaam weer opvoeren. Vooral door herstel van de bouw in het westen van het land. Lastig voor de aannemers, die zelf nog kampen met flinterdunne marges. Al zijn de bouwers ook begripvol. Directeur Biense Dijkstra: “Als een andere partij elders hogere marges biedt, dan zou ik daar ook eens gaan kijken.”

Helemaal onverwacht komt de prijsstijging dan ook niet. Er wordt al jaren voor gewaarschuwd. Het begon rond 2012, toen in Groot-Brittannië een tekort aan vaklui ontstond. De oorzaak: een aantrekkende markt, vooral in Londen. In een jaar tijd verdubbelden de lonen van bouwvakkers. Reden voor Nederlandse prefabspecialisten als Hurks om het eens aan de andere kant van de plas te proberen. Want een manier van bouwen waar je weinig ‘handjes’ bij nodig hebt, daar hebben de Britten wel oren naar.

In Nederland hadden we op dat moment nog hele andere problemen. Faillissementen en reorganisaties waren aan de orde van de dag. Onderaannemers en toeleveranciers maakten melding van betalingstermijnen die oplopen tot 90 of soms wel 120 dagen. Klagen heeft geen zin, is de klacht, want werk jij niet mee, dan een ander wel. Er is overcapaciteit. De prijs is het enige dat van belang is.

Hopelijk gaat hier ook de wal het schip keren en krijgt de hele bouwketen weer ruimte om eindelijk weer eens betaald te krijgen voor de kwaliteit die we met z’n allen willen leveren.
Als dan ook de nu soms belachelijke betalingstermijnen weer op een normaal niveau terug gebracht gaan worden kunnen we ook weer eens wat gezondere marges maken…

En daar is iedereen mee gebaat, niet in het laatst de opdrachtgever die graag met een solide partner het werk wil uitvoeren.